THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

June 12, 2009

contest pertama

salam sejahtera.

alkisah tersebutlah sebuah cerita..

ada seorang raja yang memeritah dengan adil dan saksama di bawah naungan kerajaan alam maya nun jauh di hujung dunia. negara yang diperintah ini sangatlah unik kerana malamnya yang panjang dan sangat nyaman.

bagi rakyat jelatanya wajah raja ini mungkin tidak asing lagi bagi mereka. beliau adalah seorang raja yang sering mengambil berat dan sangat pemurah..

nak dipendekkan cerita, pada suatu hari raja yang kacak dan bergaya ( tiba-tiba intonasi pencerita jadi poyo! ) pun bertitah seperti berikut:

"wahai rakyat beta sekalian..

dengan ini beta blaa.. bla dan blaa.. blaaa.. ( ouh.. ada pertandingan bercerita rupanya.. )
dan akhir sekali, beta mengalu-alukan penglibatan daripada rakyat beta sekalian.."

maka khabar berita akan pertandingan bercerita telah tersebar diseluruh alam maya.. burung-burung dan bayu laut telah menyebarkan perkhabaran berita ke seanteronya..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

nun jauh di sudut yang lagi satu, tinggal seorang gadis kecil bernama pink di teratak buruknya ( cecece.. kunun-kunun la.. ). gadis ini seorang yang periang dan suka berangan-angan! huhuhu.. pada suatu petang yang hening, sedang pink berjalan pulang pink terdengar perkhabaran dari istana dibawa oleh bayu yang bertiup lembut.

arakian setelah mendengar berita gembira itu, gadis pink berasa sangat teruja dan mula memasang angan-angan untuk turut serta di dalam pertandingan itu. seluruh alam maya berkongsi berita gembira dan berduyun-duyunlah rakyat jelata mencuba nasib dek kerana hadiah dari sang raja sangat lah lumayan ( $$$$ ).

pink dengan penuh semangat dan berkobar-kobar merentasi tujuh lautan dan mendaki gunung-ganang untuk mencuba nasibnya.. sejauh mata memandang dan berhari-hari pink mengharungi cabaran maka pada hari terakhir pertandingan tersebut tibalah pink di istana alam maya nun jauh di hujung dunia ketika hari menjelang malam ( pssst.. ni waktu malaysia. )

dipendekkan cerita pink antara peserta terakhir yang bernasib baik mencuba nasibnya..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

dan dengan gaya yang tersendiri, pink pun mula lah bercerita ( sambil feeling-feeling ):


di negara darul aman terdapat sebuah pusat pengajian ilmu alam yang terunggul dan disegani ramai. murid-murid pengajiannya adalah daripada golongan yang cerdik pandai dan sangat berkeperibadian tinggi. seluruh pelusuk alam maya meneraju bahtera untuk mengaji disana.

nun dari negara selatan si dara jelita berlayar ke negara darul aman untuk menuntut ilmu. dan telah ditetapkan oleh illahi bahawa di persimpangan benua, sang teruna perkasa juga belayar ke pusat pengajian yang sama. betapa jodoh telah ditentukan di atas.. namun begitu sepanjang sepengajian telah ditutup pandangan antara si dara dan teruna dari mengenali antara satu sama lain.

setelah hampir 12 purnama pengajian sebelum pentauliahan, pusat pengajian ilmu alam telah mengadakan majlis santapan bersama murid-murid sepengajiannya. dan buat pertama kali ketentuan illahi maka terbukalah tirai yang menutupi mata si dara jelita dan teruna perkasa.

di majlis yang gilang gemilang dan penuh keraian, buat pertama kalinya si dara dan teruna dipertemukan.. betapa manusia hanya merancang dan tuhan yang maha kuasa juga menentukan segalanya.. pertemuan pertama si dara dan teruna yang adalah tidak disengajakan.. dan sebagai saksi pertemuan tersebut ialah 3 sahabat di tengah-tengah dara jelita dan teruna perkasa.

( sila abaikan tulisan-tulisan yang tak berkenaan )

cinta tidak berputik lagi ketika itu dan tuhan telah menetapkan bahawa itu adalah bukan yang terbaik untuk kehidupan dara dan teruna.. sehinggalah bertahun-tahun dara jelita dan teruna perkasa terpisah maka sehingga waktu yang telah tertulis di atas, maka di pertemukan kembali 2 jiwa buat kali kedua.. jiwa-jiwa yang tidak mengenali antara satu sama lain sewaktu jasad mereka saling menghampiri dan di pertemuan kedua mereka saling mengenali hati budi masing-masing..

kini kisah dara jelita dan teruna perkasa tetap terpahat dalam ingatan apabila pertemuan kedua adalah titik permulaan bagi perjalanan bahtera yang bakal dilayari bersama.

sesungguhnya manusia mampu merancang dan tuhan jua yang menentukan segalanya. pertemuan pertama itu mungkin bukan yang terbaik, pasti ada hikmah di sebalik perpisahan itu. dan apabila di pertemukan sekali lagi, fikir-fikirkan lah bahawa mungkin ini takdir yang terbaik untuk dua jiwa disatukan.

sekian sahaja ceritera dari gadis bernama pink.. sekian terima kasih. sebagai penutup maka si gadis pink dengan feeling-feelingnya mengakhiri kisah benarnya dengan gayanya tersendiri.


pink pong: pertama pink mohon maaf jika ada kesalahan ejaan. ok.ok. kedua kisah di atas memang kisah benar tentang pink dan kekasih hati. ahaks.. harap korang enjoy baca. dan terakhir kepada joe 1,000,000 maaf sebab edit gambar anda. huhu..

5 peminat pink:

joegrimjow said...

ehhh
apsal entry ni xterbaca??
camne ley miss ni?>
huhu
best2

ym nanti ek
mr_joe_smart

unknown said...

hoho
contest dr mr. joe rupanya

Cik Syahira said...

ahaks..
yer ni contest mr. joe.
dah lama publish.
tp sebab ada masalah teknikal entri lain tak selamat.
entri ni selamat tersimpan.
jd publish la lagi.
utk kenang-kenangan.
=)

haruan tasek said...

bole menang nie

Cik Syahira said...

alahai.. menang apanya. keputusan dah umum dah pun. ehhehehe..